Toets "Enter" om naar de inhoud te gaan

Zomerse (en smakelijke) city break in Brussel

Men neme een groep meiden, zet ze neer in Brussel, geef ze eten en wijn: wat is dat toch fijn! Ook al ben ik vaker in Brussel geweest, elke keer zie ik de stad weer met een andere, frisse blik. Vorig jaar was ik er op uitnodiging van The Dominican, deze keer mocht ik mee hotel hoppen met Starwood (eerdergenoemd hotel behoort nu ook tot het design hotel portfolio van deze groep).

Twee van de Brusselse hotels van Starwood, respectievelijk het Four Points by Sheraton Brussels en het Aloft Brussels Schuman, hadden namelijk iets te vieren. De één heeft een compleet vernieuwd restaurant – Root Market- en de ander opende het zomerseizoen met een ‘backyard’ slash terras-party. Nou, dat lijken mij best wel goede redenen voor een bezoek!

Dag 1: Root Market, WIELS museum, wijnen bij Châtelain en eten bij Augusta
We vertrokken ietwat gespannen met de Thalys want de avond ervoor was er een aanslag op Brussel Centraal verijdeld en dan zit je toch wat minder rustig op je treinstoel. Al zakte dat allemaal weg op het moment dat we het Four Points hotel betraden en vriendelijk werden verwelkomd door hotelmanager Chaim Scheepers en zijn team. Er stond een heel lunchbuffet klaar -zowel koud als warm- in het nieuwe restaurantconcept van het hotel: Root Market. De keuken is geïnspireerd op de gastronomische marktcultuur die de stad rijk is zoals Châtelain en Flagey. Dus verse, lokale producten van de markt, love it!
Er was gepocheerde zalm, tonijncarpaccio (met zelfgemaakte saffraan-azijn om erover te druppelen), rundercarpaccio, salade Caprese, Ganda ham, gazpacho, auberginecrème, crudités en meer bij het koude buffet. Aan de warme kant konden we nog kiezen uit quiches, steak frites en scholfilet met groenten. Als hongerige hyénas vielen we aan (bijna gênant haha) om met een goed gevulde maag richting het WIELS museum te gaan.

Rootmarket8

Afwezig
Ze noemen WIELS ook wel het ‘Afwezige museum’ want het is eigenlijk een tijdelijk museum welke is neergestreken in de voormalige bierbrouwerij van Wielemans-Cueppens. Het is verdeeld over drie gebouwen waar diverse kunst -beeldhouwwerken, installaties, schilderkunst etc.- van internationale artiesten te zien is. Een van de Nederlandse kunstenaars die indrukwekkende sculpturen heeft gemaakt  is Mark Manders. Ik zal een andere beeldende post wijden aan het museum want ik ging daar even los met foto’s maken. In de bloedhitte (we waren in Brussel met die kortdurende hittegolf) was het wat lastig om de aandacht erbij te houden en ik ben dan zo’n geval wat dan helemaal in haar bubbel zit en wordt afgeleid door ander moois om plaatjes van te schieten. Zoals bijvoorbeeld andere mensen die naar kunst kijken of de lichtval in een trappenhuis. Een museum ontlokt eerder mijn eigen creativiteit dan dat ik volledig geconcentreerd andermans kunst tot me probeer te nemen. Noem het maar een afwijking.

Verfrissend
Terug in het Four Points stond een plezante verfrissing op ons te wachten, want warmte betekent: hydrateren! Na een opfrisbeurt togen we met z’n allen onder leiding van Chaim naar de markt van Châtelain waar men op zomeravonden bijeen komt om te borrelen. Ja hoor, daar houden wij ook wel van. Het is al een leuke markt om overheen te struinen en de mobiele wijnbars zijn een gezellige aanvulling. Na een glas of twee (heb niet geteld) liepen we door naar Augusta waar we aan een lange tafel buiten aangenaam hebben getafeld.

Brussel_Augusta

>>>> Lees ook: Brussel – Top 10 tips

Dag 2: Eclectisch lunchen bij SAN, Brusselse stripboekencultuur, cocktails bij Aloft en Bourgondisch Brussels diner bij L’Esprit de Sel
Na het moeten halen van een deadline ‘s ochtends was er iets minder tijd over om op de Avenue Louise te shoppen. Toch even in een flits bij Kure naar binnen gelopen -een fijne fashion store waarvan dit de tweede vestiging is- en weer snel naar het hotel waar we verzamelden om naar ons lunchadres te gaan. Daar verheugde ik me al erg op want we zouden gaan eten bij SAN; een restaurant van chef Sang-hoon Degeimbre. Zelf heeft hij Koreaans-Belgische roots maar beschouwd zichzelf als world citizen en zijn keuken als ‘pluricultureel’. Smaken uit verschillende werelddelen worden bij elkaar gebracht in verfijnde maar oh zo heerlijke gerechten en ze worden geserveerd in een aardewerken bowl. Ik kan ook niet helemaal de smaken omschrijven maar het was bijzonder en eclectisch; next level fusion. Het beste kun je het zelf gaan ervaren. Je proeft dat het met liefde is gemaakt, dikke aanrader dus.

SANbxl_dessert

Stripfiguren
Bij België horen stripboeken. Suske & Wiske, Kuifje, Lucky Luke…dat zijn voor mij de bekendsten. Veel referenties naar stripfiguren zijn terug te vinden in bijvoorbeeld de street art en daarom worden er ook dergelijke tours georganiseerd. Ik had deze al eens eerder gedaan waardoor het voor mij vooral een wandeling door de binnenstad van Brussel werd en ach ja, beweging is goed. We startten en eindigden weer op de Grote Markt, wat toch wel een prachtverzameling aan historische bouwwerken blijft.

Brussels_strip_luckyluke

Cocktail op een schommel
Vanaf het oude centrum bracht de taxi ons nu naar het tweede hotel waar we zouden verblijven: hetAloft Brussels Schuman. Gelegen in het zakelijke district waar de Europese Unie kantoor houdt. Het Aloft is echt een urban design hotel wat zowel geschikt is voor de zakenreiziger als de citytripper. De Portugese premier schijnt fan te zijn en verbleef er ook op dat moment. De inrichting is kleurrijk en speels. Zo had ik een uitvergrote foto van ‘pattatekes’ boven mijn kingsize bed. Een bed waar ik maar al te graag een powernap op had willen doen maar ik moest me alweer klaarmaken voor het cocktailuur in de achtertuin van het hotel. Die hebben ze ook leuk aangekleed met allemaal zitjes en schommels. Al schommelend aan een cocktail nippen op een zomeravond vind ik namelijk best wel een aangename bezigheid en de Piña Colada van de WXYZ bar paste daar wonderwel bij.

Bourgondisch Belgisch
Onze laatste avond was alweer aangebroken en zodoende gingen we aan de typisch Belgische dis bij L’Esprit de Sel. Ook hier aan een lange tafel buiten. In plaats van de lichte, zomerse gerechten zoals bij Augusta de avond ervoor was het nu full on Bourgondisch (foie gras met brioche toast, lamsrack met rozemarijn en Gratin Dauphinois, aardbeien ‘Melba’ met slagroom toe) maar niet minder smakelijk. De gezelligheid werd na afloop nog even voortgezet in de lobby waar ons groepje dames de aandacht trok van drie heren, waarvan er één dacht onze Manon (Your Ambassadrice) even te schaken…Het leverde een hilarische anekdote op (iets met een kamersleutel en een man met een bord voor z’n kop?!)

Dag 3: Chocolaaaaaa!! En een Ottolenghi-achtige lunch bij Le Grand Central
Wat is België zonder chocola? Juist. Een andere specialiteit, speculoos (van Maison Dandoy), lag al als presentje op onze hotelkamer te wachten, maar nu moesten we ook zelf met de handen uit de mouwen. Zelf chocola maken bij de bekende Brusselse chocolatier Laurent Gerbaud. De tropische temperatuur van de dagen ervoor was al wat gezakt dus minder kans op smeltende chocola. Behalve in de mond dan. Uiteindelijk werd het vooral een proeverij om diverse kwaliteiten chocola te onderscheiden (bijna m’n bord leeg gesnoept, oeps) en maakten we daarna met een standaard mal en verschillende toppings -variërend van noten, gedroogd fruit en zeezout- onze eigen voorraad chocola die mooi gesealed in een zakje z’n weg zou vinden naar een gelukkige ontvanger (in mijn geval is dat m’n maag…).

Laurent Gerbaud4

Urban lunch
Omdat Manon en ik eerder moesten vertrekken vanwege ons volgende avontuur (Down The Rabbit Hole), hebben we speedy onze lunch genuttigd bij het naast het hotel gelegen Le Grand Central. Een ruim café-restaurant waar je een Ottolenghi-achtig lunchbuffet hebt met healthy salades, gegrilde groenten en voor de liefhebbers nog een stukje vlees of vis. De inrichting is urban-industrieel en ze hebben er een groot dakterras. De perfecte plek om een zomerse city break in deze stad (die toch steeds weer leuk en verrassend blijkt te zijn) af te sluiten.

Le Grand Central lunch

Praktische info:
Brussel bereik je makkelijk vanaf Amsterdam met de Intercity of Thalys. Kijk voor meer informatie en aanbiedingen op NS International.

Meer over de Starwood hotels waar we verbleven vind je hier: Four Points by Sheraton Brussels en Aloft Brussels Schuman

Verder biedt Visit Brussels alle mogelijke info over activiteiten en bezienswaardigheden. Schroom verder niet om het hotelpersoneel of andere locals om tips te vragen